Vandaag is het weer Complimentendag. Een mooie dag om eens na te denken over je waardering uiten, óók op je werk! Of om eens echt een start te maken met het geven van feedback. En begin dan eens met positieve feedback in plaats van verkapte kritiek die eigenlijk meer neer komt op effe lekker spuien.
Want in veel van de teams waar ik kom, krijg ik vraag te horen: ‘We zouden elkaar meer feedback willen geven’. Alleen: feedback, échte feedback, namelijk constructief gericht op ontwikkeling, is pas mogelijk als mensen zich veilig voelen.
En om je veilig te voelen, moet je je niet al te druk hoeven maken over de waardering die je omgeving voor je heeft. Want als je daar aan moet twijfelen, kijk je toch zeker wel uit?! Zo vertelde een manager me een paar jaar geleden vol trots dat hij een medewerker positieve feedback wilde geven en dat ze helemaal emotioneel was geworden toen hij haar die feedback gaf. Tsja…. enorm ontroerend… of…. misschien toch niet? Hij was namelijk begonnen met: ‘Ik wil je even wat feedback geven!’ Even voor de context: deze manager was normaalgesproken niet erg scheutig met complimenten. Dus wat gebeurde er bij deze dame? Haar brein schoot in een regelrechte fight of flight respons. Terwijl de manager dacht dat ze zo blij was dat ze positieve feedback kreeg, bleek dat het niet de inhoud van het compliment was waar ze emotioneel van werd, maar eerder de …..opluchting van het feit dat ze geen kritiek kreeg…
Jammer, want meestal hóren we niet eens meer wat er nou echt gezegd wordt als er zo’n zinnetje wordt gebruikt. Denk er maar eens aan: ‘We moeten even praten…..” dat betekent (jammergenoeg!) in 9 van de 10 gevallen dat je een emmer met ellende over je heen krijgt gestort.
Terug naar waardering op het werk
Wist je dat uit wetenschappelijk onderzoek (Cicero) blijkt dat het geven van oprechte complimenten een veel positiever effect heeft op de (werk)sfeer, betrokkenheid en intrinsieke motivatie dan het geven van een bonus? Als medewerkers waardering in de vorm van oprechte complimenten krijgen, voelt bijna 20% meer zich werkelijk betrokken bij zijn werk. En de wereld wordt er ook nog eens een stukje vrolijker van. En, by the way: dat hoeven dus echt niet alleen maar complimenten van de manager te zijn!
En wist je dat daarentegen uit onderzoek blijkt dat medewerkers zich gemiddeld maar eens in de 50 dagen echt gewaardeerd voelen op hun werk?
We hebben het hierbij uiteraard dan natuurlijk wel over werkgerelateerde complimenten, he? Want complimenten over mooie nieuwe schoenen of een leuk jurkje strelen misschien onze ijdelheid of strijken ons eventueel zelfs wel tegen de haren in….
En, wist je dat in de beste high performing teams de ratio van positieve opmerkingen in verhouding tot negatieve opmerkingen 5 á 6 staat tot 1 bedraagt? Complimenteren loont dus! Door oprecht te waarderen boost je de prestatie van je team.
Maar ja, het is, gek genoeg, vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan…Want we denken er vaak niet eens over na.
Dus…., omdat vandaag een mooie aanleiding is om er weer eens bij stil te staan… Gun ik het je om er vandaag dan ook echt mee te beginnen (en dan er dan daarna natuurlijk ook vooral mee door te gaan!).
10 Tips voor complimenten op het werk
Zo maar even wat tips voor het geven van complimenten en, jawel: óók voor het ontvangen (want soms vinden we dat nog veel moeilijker…..):
- Doe echt je best om die positieve dingen te zien. Het voelt misschien onwennig, maar als je oprecht blijft, zul je merken dat het zelfs beter voelt om waardering te uiten dan in te slikken. (En nee, je wordt er dan dus echt geen slijmbal van…)
- Schrijf aan het einde van de dag eens een stuk of 3 tot 5 positieve dingen op die je je collega’s of je baas, of misschien wel je klant hebt zien doen. Je zult merken dat jouw ‘informatiefilter’, als je dit een tijdje volhoudt, na een tijdje veel sterker de positieve prestaties en gedragingen gaat opmerken. Zo buig je je natuurlijke ‘negativity bias’ om naar een meer positieve blik.
- Wacht niet te lang met het geven van je compliment. Zie je iets goeds gebeuren en heb je daar waardering voor? Laat het dan ook snel weten. Het waarderingseffect én het leereffect zijn dan het grootste! En je hebt gewoon de grootste kans dat de ontvanger ook echt snapt wat je bedoelt…
- Wees zo concreet mogelijk, beschrijf de goede dingen die je de ander hebt zien doen. (Bijvoorbeeld: ‘Wat heb je die presentatie goed voorbereid en goed gegeven!’). Zo draag je ook nog eens bij aan een groeimindset (‘Zie je, als ik er maar energie in steek, dan kan ik een hoop en het wordt ook nog eens gezien dor anderen!’) i.p.v. aan een fixed mindset. (‘Wat ben je toch goed in sales!’ =>’Ja, altijd al geweest, zo ben (en blijf) ik nu eenmaal…’ ).
- Vraag aan collega’s wat ze waarderen aan hun collega. Zo creëer je meteen een positievere sfeer. Én richt je hun blik op de kwaliteiten i.p.v. op de gebreken van hun collega’s.
- Neem zelf eens een persoon in gedachten, bedenk van welke vaardigheid je van die persoon meer wilt zien en verzoek daarom, en vertel vooral waarom je dat gedrag of die vaardigheid zo waardeert
- Zorg dat je je waardering voor wat een specifiek iemand of team heeft gedaan expliciet maakt: de meest voorkomende fout die door leiders en managers wordt gemaakt is dat hun communicatie onpersoonlijk en generiek. Ze sturen een vage email rond naar het hele team: “Good job. Ga zo door.’ Dit soort e-mails hebben weinig toegevoegde waarde voor diegene die zijn weekend heeft doorgewerkt om het project voor de deadline alsnog af te krijgen. Dus: gebruik namen, maak het persoonlijk en benoem welke inspanningen je hebt gewaardeerd.
- Realiseer je dat andere soort acties voor sommige mensen soms meer impact hebben dan een gesproken of geschreven compliment. Some employees do not value verbal praise (the “words are cheap” mentality). Afhankelijk van de situatie en de persoon kan het soms beter zijn om iemand waardering te laten voelen door ze te ondersteunen, verantwoordelijkheid te geven of tijd met ze door te brengen
- Gebruik de juiste taal als je een compliment geeft. Als je begint met : ‘je hebt tegen mijn verwachtingen in het verrassend goed gedaan ben je eigenlijk eerder aan het zeggen dat je iemand nooit zag zitten en dat is ook echt het stukje dat als enige bij die ontvanger binnenkomt. Dus: richt je op de specifieke taak en diskwalificeer je compliment niet door jouw eigen slechte inschattingsvermogen.
- Nog een taaldingetje: onderscheid waardering en bevestiging van een extra opdracht of een verscholen uiting van kritiek die je er al dan niet per ongeluk aan vastknoopt. Als je echt wil dat jouw waardering “loud and clear” aankomt, kom er dan niet achteraan met een “en als je dan daarnaast ook nog eens…. zou doen, dan….” Verpak niet stiekem je kritiek of verbeter-feedback in een compliment. Want mensen horen toch altijd alleen maar de kritiek en je zorgt er zo zelf voor dat je waardering dus niet gehoord wordt.
Kortom…Wees oprecht! En wees zuiver! Wil je nou echt iemand laten voelen dat je hem of haar waardeert? Of wil je eigenlijk wat anders?
Ontvangen van feedback en complimenten
Het geven van complimenten kan al lastig zijn, het ontvangen is soms ook wel een dingetje….. Meteen iets bagatelliseren (‘het stelt niet zo veel voor..’), een wedercompliment geven of eroverheen praten, we doen het allemaal wel eens. Jammer, want je breekt het compliment af. En ontvangt minder snel weer een keer waardering van die persoon. Als jij mij een ongemakkelijk gevoel geeft als ik je iets aardigs zeg, dan laat ik het toch voortaan wel uit mijn hoofd?
- Tips voor het ontvangen van complimenten: Laat het binnenkomen, neem het in je op, voel hoe het echt bedoeld is, namelijk als iets positiefs. en…
- Zeg ‘Dank je wel, wat leuk/aardig/lief/fijn dat je dat hebt gezien en tegen me zegt’. Of… gewoon ‘Dank je wel’, dat is ook al gewoon helemaal goed.
Dus…
Wie ga jij vandaag nog een compliment geven? Of een welgemeende high five?
(En morgen…..
en overmorgen….
en volgende week….?)
En….. als je met je team of medewerkers uit je organisatie aan de slag wil met het versterken van een positieve werksfeer, neem dan eens contact op over de Workshop ‘Waarderen Werkt!’, waarin jij en je medewerkers aan de slag gaan met de essentie van wat waardering effectief maakt, wat de kernaspecten van effectieve waardering zijn en welke ‘waarderingstalen’ er zijn die je kunt inzetten. omdat je zo je cultuur een forse positieve boost kunt geven.
SHARING = CARING: Weet jij nog andere mensen, teams en organisaties die je blij kan maken met een vleug optimisme of opTeamisme in het werk? Fijn als je dan dit artikel wilt delen! En ja….. ook nog na vandaag…!
Meer weten over Optimisme aan het werk zetten? Lees dan mijn eind 2022 verschenen boek: ‘Optimisme aan het Werk‘ of neem contact op voor meer optimisme of opteamisme in het werk.